Duiken - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van sjoerdvangerwen - WaarBenJij.nu Duiken - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van sjoerdvangerwen - WaarBenJij.nu

Duiken

Door: Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg

05 November 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

Deze week staat bijna helemaal in het teken van duiken. Zoals in mijn vorige bericht te lezen was gaan we komend weekend duiken in Pulau Aur, Maleisië.
Omdat het voor mij de eerste keer duiken wordt moet ik mijn PADI Open Water halen, dit is een certificaat dat aantoont dat je de basis van het duiken hebt geleerd bij een gecertificeerde duikschool.
Om dit te halen moest ik de hele week op cursus:
Maandag: Theorie lessen
Dinsdag: Zwembad sessie
Woensdag: Theorie lessen en theorie examen
Donderdag: Zwembad sessie
Zaterdag en Zondag: duiken in Pulau Aur

Maandag:
Omdat ik de hele week eerder weg moet van werk om optijd bij de cursus te zijn heb ik besloten om stipt om 08:00 op de zaak te zijn in plaats van 08:30. Dit betekend dus nog eerder opstaan...
Op het werk een goed dag gehad en veel gedaan, om 17:30 snel naar het appartement gereden om daarna met een boterham in mijn hand de taxi in te stappen naar de andere kant van singapore. Om 18:55 kwam ik daar door files eindelijk aan, de cursus begon om 19:00 dus ik was precies op tijd! De lessen stelde niet echt veel voor, dit kwam ook omdat ik zowaar het 250 pagina dikke theorie boek bijna helemaal had gelezen! Ja echt waar voor het eerst in ongeveer 3 jaar had ik weer een boek vast.
Na de cursus Willem gebeld om samen wat te gaan eten en nog even een potje te poolen.

Dinsdag:
Omdat we gister vrij vroeg thuis waren was het opstaan makkelijk, op het werk hebben we hard gewerkt aan de folder die we moeten maken over de jig installaties. Om 17:00 weg van de zaak om weer wat brood te smeren en dan zowaar de metro gepakt naar het zwembad!
Dit beviel me erg goed, het is erg snel, kost bijna niks het enige nadeel is dat je niet kunt zitten en het is zo laag dat je steeds moet bukken. De zwembad sessie viel alles mee, het ademen met lucht uit een tank ging erg goed en ik raakte er snel aan gewend. Aan het begin van de sessie moesten we een zwemtest doen, dit betekende 200 meter zwemmen en daarna 10 minuten water trappelen. Ondanks dat dit niks voorstelt waren er zowaar een aantal mensen die het maar met moeite vol hielden! De sessie was wel zwaar, en na 2 uur onderwater is er van je handen ook vrij weinig meer over!
Toen ik klaar was stond Willem op mijn voicemail, of ik nog wat kwam drinken met de grote bazen uit holland, omdat het al 22:30 was en ik behoorlijk gesloopt was van de sessie heb ik besloten om dit aanbod af te slaan en lekker naar bed te gaan. Dit bleek achteraf een erg goed beslissing! Willem was namelijk pas om 03:00 thuis terwijl ik om 01:00 al lekker in mijn bed lag!

Woensdag:
Toch enigsinds vermoeit op het werkverschenen en werderom aan de folder gewerkt en wat met de database lopen klooien.
Rond half 6 weer naar de theorie lessen om daarna het examen te maken, dit stelde er weinig vol, 50 vragen waar ik zo’n 7 minuten mee bezig was, helaas wel 2 foutjes, maar je mocht er 25 fout hebben dus alsnog een redelijk goede score.
Deze avond vroeg naar bed om donderdag weer topfit te zijn voor de 2e zwembadsessie.


Donderdag:
Na het werk weer naar het zwembad met de metro, dit keer ging willem ook mee omdat hij voor zijn Advandce open water curus 1 zwembad sessie moest doen. In het zwembad weer een paar nieuwe oefeningen gedaan en dit ging allemaal erg goed, wel had ik erg veel last van kramp omdat we de heletijd stil moesten zitten op de bodem van het zwembad. Toen we eindelijk klaar waren was Willem al weg en ben ik samen met wat mede duikers naar de metro gelopen. Toen ik aankwam bij het appartement was Willem ook maar net thuis, hij was samen met onze huisgenoot gereisd en ze hadden de verkeerde metro genomen...
Thuis nog even een biertje gedronken om daarna lekker naar bed te gaan.

Vrijdag:
Een super productieve dag! Veel gedaan en de folder is nu bijna af! En ik moet zeggen voor een stelletje amateurs ziet het er super goed uit!
Om 17:00 van werk weggegaan om thuis onze spullen te pakken en vervolgens een taxi te nemen naar de duikschool. Daar aangekomen hebben we ons ingeschreven en kregen we vervolgens te horen dat we nog 3 kwartier moesten wachten...
Om 20:00 konden we eindelijk vertrekken, met een touring bus met ongeveer 37 man opweg naar Maleisië. Dit was ongeveer 4 uur rijden, maar om de 1,5 uur werd er steeds gestopt dus kans om echt wat te slapen was er niet bij. Rond een uurtje of 00:30 kwamen we aan bij de haven waar we nog even moesten wachten op de boot, deze kon namelijk niet aan de steiger komen omdat het tij te laag was. Eenmaal op de boot aangekomen konden we ons gaan installeren in de zogenaamde “slaapcabine” dit was een ruimte met aan de wanden een soort bed stellage in 2 lagen. Helaas was dit niet op westerlingen gebouwd en stak ik vanaf mijn knieen uit met mijn benen dus in het gangpad... ondanks deze onhandige positie toch wat geslapen om vervolgens om 05:30 aan te komen om het einland.
Hier aangekomen snel naar onze hut om nog een paar uurtjes slaap te pakken, om 08:00 stond het ontbijt namelijk alweer klaar...

Zaterdag:
Vroeg, heel erg vroeg was het toen de wekker afging, maar als je dan je hut uitkomt maakt dat een boel goed, wat een fantastisch uitzicht! Na een lekker ontbijt kregen we een briefing met wat we dit weekend precies gingen doen. Na de briefing was het tijd voor onze eerste duik in de echte zee!
Deze duik was vooral het herhalen van oefeningen die we in het zwembad hadden gedaan, en omdat mij dit redelijk makkelijk afging was het erg saai. Na 70 minuten onderwater te hebben gestaan was onze eerste duik een feit.
Na een snelle lunch was het tijd voor de 2e duik van de dag, deze zou aanzienlijk korter zijn en ook de laatste met oefeningen. Wederom was het niet echt spannend en ik verheugde me erg op de laatse 3 duiken om nog wat mooie dingen te zien.
Na de 2e duik even wat gedronken om ons vervolgens voor te bereiden voor de 3e duik, dit was het echte duiken, beetje achter de instructeur aan zwemmen en een heleboel mooie dingen gezien. Het jammere was wel dat het zicht niet zo goed was, ik schat een meter of 3 á 4. Na de 3e duik was ik behoorlijk gesloopt, door de felle zon had ik behoorlijke hoofdpijn gekregen en ben ik even een half uurtje op bed gaan liggen, dit deed mij erg goed en ik kon er weer even tegen aan.
Rond 21:00 was het tijd voor het avond maal, dit was echt ontzettend goed! Ze hadden een enorme bbq waar ze van alles op klaar maakte! De garnalen waren volgens mij vers gevangen en de kip was ook heel erg goed! Na heerlijk te hebben gegeten was het tijd om te drinken.
Omdat ik toch nog redelijk gesloopt was heb ik niet te veel gedronken en om 23:00 wou ik naar mijn bed toegaan. Dit ging helaas niet door, net op het moment dat ik opstond was het tijd voor de traditioneele shot, dit was een mengsel van wodka en baileys, smaakte erg goed. De 2e poging om naar bed te gaan was wel gelukt.

Zondag:
Om 06:00 ging de wekker, ik was nog lang neit klaar met slapen, maar de eerste duik stond gepland om 06:30 dus toch maar snel eruit om even een boterham te pakken en vervolgens voor te bereiden op mijn 4e duik.
Dit was fantastisch! Ik vond het heerlijk om onderwater een beetje rond te zwemmen en voelde mij heel erg op mijn gemak, de onderwater wereld was ook prachtig, overal vissen van allerlei verschillende kleuren, maten en soorten. Ook was er erg veel koraal te zien. Omdat er een paar in mijn groep na 30 minuten al door hun lucht heen waren moesten we weer naar boven, best zonde want ik had nog bijna de helft over!
Na de duik was het tijd voor het echte ontbijt. Dit was werderom fenomenaal! Ik weet neit hoe ze het doen maar ze maken alles echt super lekker klaar!
Na het ontbijt was het tijd voor onze 5e en laatste duik voor dit weekend. Het water was erg helder en ik heb nog meer genoten dan de vorrige duik, ook heb ik nog een aantal meter samen met een enorme schildpad mee gezwommen, wat een ervaring!
Na 36 minuten zaten er weer een aantal zonder lucht en was het tijd om de duik te beeindigen. Eenmaal alle duikspullen ingepakt te hebben even snel wezen douchen om daarna lekker wat te lunchen en daarna terug op de boot richting de haven. Na een lange reis terug kwamen we rond 21:30 weer thuis, hier hebben we nog even nagepraat om vervolgens lekker te gaan slapen.
Nu, maandag ochtend weer naar het werk met een hele ervaring rijker, dit gaat zeker vaker gedaan worden!

Groeten Sjoerd

P.S. ik heb eindelijk een goede plek gevonden voor mijn foto's, wel moet ik deze eerst bewerken voor ik ze kan plaatsen. Dit gaat zeker deze week gebeuren.

  • 05 November 2007 - 07:39

    Thomas:

    Woh ik wordt echt jaloers man! (Behalve die slaapcabines dan). Ik wil ook duiken! :'( Maarja ik ga wel lekker lol hebben in Barcelona ;) Heb je nog vliegtips, bijvoorbeeld of ik daar dan water moet kopen?

  • 05 November 2007 - 18:40

    Loes Groot:

    Geweldig om te lezen en om het op deze manier een beetje mee te mogen beleven!!
    Ik heb nog niet alle blz gelezen maar dat ga ik nog wel doen. Het lijkt me fantastisch om in zo'n andere wereld allerlei avonturen mee te maken. Da's toch wat anders dan op de fiets naar de Clinkhoeff!

    Groet, Loes Groot

  • 07 November 2007 - 10:47

    Dj Tommie:

    hey saabman

    ben superjaloers op jou,

    jij lekker duiken enz.
    en ik maar hier in dit rotweer zitten..

    maarja over paar maanden zit jij ook weer in dit rotweer. neem het ervan nu je daar bent!!

    groetjes Dj Tommie

  • 08 November 2007 - 13:04

    Joeri:

    Die slaapcabine's lijken wel van die oude slaven schepen, ze pakken je gewoon terug voor wat 'onze' voorouders ze hebben aangedaan!
    Het is maar goed dat je ook wat vervelende dingen verteld over krom staan in de metro en slecht slapen. Anders zou ik nl heeeeeel jaloers zijn op jouw leven daar. Nu ben ik gewoon jaloers!
    Veel plezier daar nog, en ik stuur je binnenkort wel weer een paar foto's van ons 'resort' hier!

    grt JJ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Januari 2008

alweer twee weken terug!

29 December 2007

Vakantie Thailand 2

24 December 2007

Update 18-12

09 December 2007

Sorry Sorry!

21 November 2007

Vakantie in Thailand

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 73
Totaal aantal bezoekers 6633

Voorgaande reizen:

23 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: